SKLENĚNÝ FIGURÁLNÍ BETLÉM JIŘINY ŠTRYNCLOVÉ
Po ukončení studia v roce 1979 nastoupila do národního podniku Železnobrodské sklo, který byl v té době centrem ruční výroby skleněných figurek. Zde se paní Štrynclová dále zdokonalovala v technice navíjení a osvojila si také práci s olovnatým sklem, které je díky své měkkosti ideálním materiálem pro detailní tvarování. Tato práce vyžaduje nejen fyzickou zručnost, ale i trpělivost a kreativitu, protože každá figurka je svým způsobem originál. V tomto období začala také experimentovat s různými tvary a technikami, které později rozvinula ve své vlastní umělecké tvorbě. Po přestěhování do Jablonce nad Nisou si našla práci v podniku Vánoční ozdoby Dvůr Králové (v současnosti firma Goja), kde se věnovala foukání vánočních ozdob. V roce 1993 se její sen o pedagogickém působení konečně splnil, když se stala mistryní odborného výcviku na Střední škole řemesel a služeb v Jablonci nad Nisou. Zde pracovala téměř 30 let, během nichž předávala své znalosti a dovednosti novým generacím sklářů.
Technologie ručního tažení a navíjení skla, kterou paní Štrynclová praktikuje, má hluboké historické kořeny. Tento proces, který je v českém sklářství známý po staletí, vznikl jako způsob zpracování skleněných tyčí na drobné ozdobné předměty a figurky. V 19. století se tato technika výrazně rozvinula díky dostupnosti olovnatého skla, které svou měkkostí umožňuje jemné tvarování a vytváření detailů. Česká sklářská tradice se stala světově proslulou právě díky mistrovské práci s olovnatým křišťálem, který vynikal svou optickou čistotou a schopností lámat světlo.
Postup tažení skla je spojen s používáním kahanu, který zahřívá skleněné tyče na teplotu kolem 1000 °C. Sklář poté pomocí pinzet a dalších nástrojů tvaruje roztavené sklo do požadovaných tvarů. Historicky se tyto techniky používaly nejen k výrobě figurek, ale také k tvorbě drobných perel nebo součástí šperků. V práci paní Štrynclové se tyto historické postupy promítají do její schopnosti kombinovat tradiční technologie s moderním uměleckým přístupem. Jednodušší výrobky tvoří přímo z ruky, podle své fantazie. Složitější výrobky a figurky si ale předem navrhuje a kreslí na papír.
Dnes její práce daleko přesahuje hranice běžného řemesla. Od roku 2021 vede Studio J v Kittelově muzeu v obci Krásná – Pěnčín. Zde nejen předvádí tradiční techniky navíjení a tažení skla, ale také organizuje workshopy, výstavy a akce, které přibližují toto nádherné umění široké veřejnosti. Spolupracuje s dalšími mistry rukodělné výroby Libereckého kraje a neustále hledá způsoby, jak tradici obohatit a předat ji dalším generacím. Její zapojení do vzdělávacích programů, stejně jako aktivní účast na sklářských trzích a festivalech, z ní činí inspirativní osobnost nejen pro současné skláře, ale i pro širokou veřejnost. V roce 2020 obdržela paní Štrynclová ocenění Mistr tradiční rukodělné výroby Libereckého kraje. V roce 2024 pak získala titul Nositel tradic lidových řemesel, který každoročně uděluje vynikajícím lidovým výrobcům ministr kultury České republiky.