MODEL PRAGA S5T S5T, MĚŘÍTKO 1:43
Česká expedice Himálaj s nalepenými mřížkami oken s přídavnými světly. Žebřík k „Apollu“ (přídavná kabina) byl za jízdy uložený ve voze. Podklady pro vývoj modelu, včetně rozsáhlé fotodokumentace, poskytl syn vedoucího první české himálajské expedice Vladimír „Chroust“ Procházka mladší.
Model prodloužené korby a plechové nástavby „Apollo“ vyvíjeli ve 3D programu modeláři Czech Auto Legends. Na přípravě modelu spolupracovalo studio Model DEPO. Vyrobena byla limitovaná číslovaná série o pěti stech kusech.
Model muzeu věnoval Martin Vild, spolumajitel firmy FOX Toys, která model vyrobila.
Model Praga S5T můžete v turnovském muzeu vidět do 31. března 2024.
Expedice Annapúrna IV (1969)
Součástí muzejní horolezecké sbírky, která se organicky rozrůstá od rozhodnutí vybudovat v areálu muzea novou expozici horolezectví, se nedávno stal také tento unikátní model vozu Praga S5T, který odvezl do Himálaje první českou expedici v roce 1969. Její 55. výročí si v letošním roce připomínáme. Cílem tehdy byla Annapúrna IV. – vrchol ve výšce 7 525 metrů, kterého dosáhli 7. října 1969 Miloš Albrecht a jediný šerpa výpravy Ang Babu.
Na jaře 1969 se sice jako první československá výprava do nejvyšších hor světa vydala silná Tatranská Expedícia Himálaje (TEH). V předmonzunovém období působila na Nanga Parbatu (8 125 m), západní výspě Himálaje. Pro nepřízeň počasí však ve výšce 6 950 m musela zatroubit k ústupu.
Naše první česká himálajská expedice tedy byla druhou československou výpravou do nejvyššího horstva světa. O několik měsíců později, než slovenská expedice působila v Centrálním Himálaji, a po výstupu na Annapúrnu IV (7 525 m) se stala první úspěšnou českou i československou výpravou! Zajímavé bylo také to, že se nejednalo o oficiálně organizovanou expedici, ale o dobrovolnou aktivitu zdejších lezců, kteří až na dvě výjimky měli své kořeny zde v Českého ráji.
Praga S5T
Po roce intenzivních příprav byla v roce 1969 českorajská expedice konečně zásobena vším potřebným a devět chlapů s veškerým materiálem vyjelo pomalým, ale jak se ukázalo velmi spolehlivým nákladním vozem Praga S5T, vstříc vysněnému himálajskému dobrodružství. Za kabinou řidiče byla na korbě doinstalována po domácku vyrobená další plechová kabina, pokřtěná na Apollo, v níž se tísnilo sedm cestovatelů. Ze vzpomínek víme, že 23 000 km dlouhou cestu nebrali jako utrpení, ale otevřenýma očima i srdcem objevovali zcela nový a odlišný svět. Za volantem se střídali tři z nich, kteří si krátce před odjezdem udělali řidičák na náklaďák – velká odvaha…