Výstava

OTEVÍRACÍ HODINY

Otevřeno denně kromě pondělí:

květen – září:
9:00 – 17:00 hod.

říjen – duben:
9:00 – 16:00 hod.

KONTAKT

Tel: 481 322 106
mail@muzeum-turnov.cz

Horolezecká fotografie Karla Vlčka

16.09.2021 - 07.11.2021

Karel Vlček – horolezec, fotograf, cestovatel a dokumentarista, osobnost českého pískovcového lezení. Narodil se 25. 4. 1945 v Kateřinicích, v současné době žije v Praze. Má přezdívku „Šedý vlk“, „Šedej“. Získal doktorát na Fakultě žurnalistiky UK a následně pracoval jako reportér v ČTK, díky čemuž měl vždy přístup k perfektní fototechnice (Haselblad, Rolleiflex SL66, Nikon F2, Nikon F3, Mamiya 67 a Linhof Bi – systém, Sinar 9×12 cm s objektivy Lomo 35 mm a řadu dalších).

Cílem Karla Vlčka nebyla ve skalách reportážní fotografie, snahou byl dynamický snímek.  Hrál si s hloubkou prostoru a skoro vše fotil kinofilmem s širokoúhlým objektivem. A to znamenalo, že musel viset do dvou metrů od lezců. Dokumentoval především extrémní lezení 60. – 80. let. Jako první
lezec-fotograf se věšel do stěn a přímo komandoval lezce jako Rakoncaj, Mocek nebo Berežný. Právě poslední jmenovaný, Pišta Berežný, je hlavní hybnou silou organizace výstavy, kterou chystáme na letošní podzim. Přijďte se přesvědčit o manipulativních schopnostech Karla Vlčka, který dokázal odvážné jedince přimět k přeskokům, které na hraně uskutečnitelnosti končily někdy i v nemocnici. Své autorské fotografické výstavy představoval Karel Vlček také na filmových festivalech v Itálii, Francii nebo Rakousku. Publikoval v zahraničních časopisech, například ve francouzském Montagnes, španělském Vertical a britském Mountain. Po sametové revoluci přestal profesionálně fotografovat, místo toho začal každý rok jezdit na dálkové cyklistické výpravy, například z Prahy do Pekingu.

Zahájení výstavy ve čtvrtek 16. září od 17.00 hod. v Kamenářském domě u Muzea Českého ráje v Turnově.
Kamenářský dům / 16. 9. – 7. 11. 2021

Karel Vlček fotil pískovcové lezce a skokany od šedesátých let do sametové revoluce. „Byl jsem velký manipulátor, a když jsem něco chtěl, tak jsem toho dosáh,“ když byl přeskok lehčí, nutil lezce skákat tam a zpátky. Na fotografii skáče Petr Prachtel, jistí Zorka Prachtelová na Drábských světničkách; přeskok z věže Stařena na sousedního Tučňáka.
Karel Vlček fotil pískovcové lezce a skokany od šedesátých let do sametové revoluce. „Byl jsem velký manipulátor, a když jsem něco chtěl, tak jsem toho dosáh,“ když byl přeskok lehčí, nutil lezce skákat tam a zpátky. Na fotografii skáče Petr Prachtel, jistí Zorka Prachtelová na Drábských světničkách; přeskok z věže Stařena na sousedního Tučňáka.
Karel Vlček fotil pískovcové lezce a skokany od šedesátých let do sametové revoluce. „Byl jsem velký manipulátor, a když jsem něco chtěl, tak jsem toho dosáh,“ když byl přeskok lehčí, nutil lezce skákat tam a zpátky. Na fotografii Petr Prachtel v Prachovských skalách skáče z Kobylí věže na Kobylu v Laholském údolí. Fotografováno Praktisixem 6x6 cm.
Karel Vlček fotil pískovcové lezce a skokany od šedesátých let do sametové revoluce. „Byl jsem velký manipulátor, a když jsem něco chtěl, tak jsem toho dosáh,“ když byl přeskok lehčí, nutil lezce skákat tam a zpátky. Na fotografii Petr Prachtel v Prachovských skalách skáče z Kobylí věže na Kobylu v Laholském údolí. Fotografováno Praktisixem 6×6 cm.

 

 

X